A Universal Pictures bemutatja 3D-ben Steven Spielberg úttörő mestermunkáját, a Jurassic Parkot. Spielberg a legújabb 3D technológiával újította fel ezt a nagyszabású alkotást, és így a moziba járók új nemzedékei és a régi rajongók olyan módon tapasztalhatják meg a rendező által megálmodott világot, ami a film eredeti bemutatójának idején elképzelhetetlen volt.
Ha érdekel a film története, a szereplők, illetve a rendezők vagy szeretnéd premier előtt megnézni a filmet, olvass tovább! ;)
JURASSIC PARK 3D

Producerek: Kathleen Kennedy, Gerald L. Molen
Forgatókönyv: Michael Crichton azonos című regénye alapján Michael Crichton és David Koepp
Zene: John Williams
Rendezte: Steven Spielberg
Szereplők:
Sam Neill............................................Dr. Alan Grant
Laura Dern.........................................Dr. Ellie Sattler
Jeff Goldblum...................................Dr. Ian Malcolm
Sir Richard Attenborough...................John Hammond
Samuel L. Jackson....................................Ray Arnold
Forgalmazza a UIP-Duna film: www.uipduna.hu
ÍGY KEZDŐDÖTT
1990 májusában a Universal Pictures megszerezte Michael Crichton bestselleríró új könyvének kefelevonatát, és órákkal később már tárgyalásokba is kezdett, hogy a Jurassic Park filmjogait megvegyék Steven Spielberg számára.
„Nyilvánvaló volt, hogy ebből az anyagból Spielberg-filmet kell csinálni – meséli Kathleen Turner producer, aki akkor már 14 éve a rendező közvetlen munkatársa volt. – Hiszen Steven legtöbb filmje arról szól, hogy rendkívüli dolgok történnek hétköznapi emberekkel.”
„A történet nagy morális kérdést rejt – magyarázza Spielberg. – A klónozás nem lehetetlen, de elfogadható-e? Joga van-e az embernek ilyesmit megcselekedni, vagy fogadjuk el, hogy a dinóknak sok millió éve volt egy dobásuk, de nem jött össze nekik?”
Spielberg maga is nagy dinórajongó kisfiúkora óta.
„Amikor először láttam egy ásatást, úgy nézett ki, mintha nyomozók helyszínelnének – emlékszik vissza Spielberg. – Mindenhol szalagocskák voltak kitűzve, és a régészek úgy dolgoztak az ecsetjeikkel, mintha ujjlenyomatok után kutatnának. Egy egész nyarat töltöttem Montanában egy dinóásatáson, és imádtam.”
1990 nyarán történt, hogy a rendező és Kathleen Kennedy elkezdték megszervezni az álomcsapatot, amely majd a Jurassic Park-filmet elkészíti. A klasszikus filmgyártásban a nagy méretű lények mozgását ódivatú stoptrükk-animációval érték el, Spielberg célja azonban az volt, hogy új korszakot nyisson olyan technológiával, amely éppen csak kifejlesztés alatt áll.
A Stan Winston Studióra hárult a feladat, hogy az „élőszereplő” dinókat elkészítse: olyan életnagyságú hüllőket, amelyek gyorsan és összetetten képesek mozogni.
A szereplőválogatás viszonylag rövid folyamat volt. Először Sir Richard Attenborough-t kérték fel a Jurassic Park milliárdos alapítójának szerepére. Attenborough 1979 óta most vállalt színészi feladatot először, annyira lefoglalták rendezői teendői.
A forgatás utolsó napjának éjszakáján a színészek és a stáb boldogan emelték poharukat a sikerre, a fáradt, ám lelkes Spielberg pedig bejelentette, hogy a Jurassic Park, amelyet két évig terveztek és négy hónapig forgattak, a költségvetést túl nem lépve és 12 nappal a tervezett határidő előtt elkészült.

A FILM SZEREPLŐI
SAM NEILL (dr. Alan Grant) népszerű új-zélandi színészből lett nemzetközi sztár. Egyik legkiválóbb alakítását Jean Campion Oscar-díjas filmjében, a Zongoraleckében (The Piano) nyújtotta, és olyan világsikerek sztárja, mint a Jurassic Park 1. és 3. része, a Vadászat a Vörös Októberre (Hunt for the Red October) vagy a A Tudorok (The Tudors) című tévésorozat.
LAURA DERN (dr. Ellie Satter) színészcsaládba született, édesanyja a háromszoros Oscar-jelölt Diane Ladd, édesapja az Oscar-jelölt Bruce Dern. Dédapja George Dern, Utah állam kormányzója, az USA 52. hadügyminisztere volt. 1992-ben Oscar-ra és Arany Glóbuszra jelölték a Rózsa és tövis (Rambling Rose) című filmben nyújtott alakításáért. Egy évvel később Arany Glóbuszt nyert a Zuhanás után (Afterburn) című minisorozatért, és Emmyre jelölték.
JEFF GOLDBLUM (dr. Ian Malcom) második filmszerepében két mondatot ejtett ki a száján, mégis minden néző emlékezett rá. Woody Allen Annie Halljában (1977) ő az a fiatalember, aki elfelejtette a mantráját, ezért kétségbeesetten telefonál mesterének.
A FILM ALKOTÓI
STEVEN SPIELBERG (producer) a DreamWorks Studios partnere, amelyet Jeffrey Katzenberggel és David Geffennel közösen alapított 1994 októberében. A stúdiót 2006 elején a Paramount Picturesnek adták el. A filmtörténelem legsikeresebb alkotásai közül több is Spielberg nevéhez fűződik, mint például a Jurassic Park (Jurassic Park) és az E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestrial). Számtalan más elismerés mellett háromszor vehetett át Oscar-díjat; a legjobb rendezőnek és legjobb filmnek járót a Schindler listája (Schindler’s List) című filmért, és a legjobb rendezőnek járót a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan) című filmért. Spielberg legfrissebb munkái a Jurassic Park hamarosan készülő 4. része és a már preprodukciós fázisban lévő Transformers 4.
DAVID KOEPP (forgatókönyvíró) Hollywood ötödik legsikeresebb forgatókönyvírója, filmjeinek összbevétele meghaladja a kétmilliárd dollárt.
Érdemes a Jurassic Park egyik legdermesztőbb jelentére erősen odafigyelni: Koepp az a statiszta, akit megesz a T. rex. Egyébként second unit rendező is volt a forgatáson.
A KONVERZIÓ
Spielberg eredetileg is multidimenzionális képekben gondolkozott, legyen szó olyan ádáz akciójelenetről, mint a velociraptor és a T.rex harca, vagy a meghitt szekvenciáról, mint amikor dr. Sattler és James Hammond jégkrémezgetés közben cserél eszmét a dinóprojekt jövőjéről. A rendező hajdani frappáns megoldásai hatalmas segítséget jelentettek a Stereo D számára az eredeti felvételek sztereoszkopikus 3D-s látvánnyá változtatásakor.
A térhatású konverzió több mint hétszáz szakember bevonását igényelte, akik képkockáról képkockára elkülönítettek minden egyes apró részletet, növelték a felvétel mélységét, azután pedig újradimenzionálták a 3D-s hatás elérése érdekében.
A puristák azonban ne aggódjanak! A konverzió során Spielberg nem hajtott végre lényeges változtatásokat az eredeti felvételeken, és új hangot sem kevert az anyaghoz. A célja ugyanis inkább az volt, hogy nagyságrendekkel gazdagabbá tegye a formátumot. Például több esőt rakott az előtérbe, amikor először pillantjuk meg a T. rexet, és szilánkok záporoznak a néző arcába, amikor a terepjáró alázúdul a fáról. Mindezzel az volt a célja, hogy arra is odafigyeljünk, ami a kamera előtt és mögött van.
A Jurassic Park 3D-s átalakítása kilenc hónapig tartott. E filmben több esőcseppet konvertáltak, mint a 3D formátum történetében eddig összesen, hogy a nézőnek olyan érzése legyen, hogy ő is része a nagy kalandnak.
A hangzásvilág továbbfejlesztése ugyanolyan fontos volt, mint a látványé. A közönség felé száguldó T. rex lépteinek dübörgése 3D-ben nagyságrendekkel hatásosabb, mint 2D-ben, ezért a hangcsapat a modern mozik gazdag audio felszereltségének tudatában mélyítette és dinamizálta a hangokat.
A közönség számára nem csupán a brachiosaurusok panaszos bégetése hangzik majd megindítóbban, de a haragos T. rex üvöltése is sokkal félelmetesebb lesz. Érdekes módon az eredeti T. rex-üvöltéshez a bébielefánt sírását alakították át a hangmérnökök, megvágva, visszafelé játszva és lelassítva. Hogy a közönséget még inkább beszippantsa az élmény, az üvöltést most a nézőtér közepére koncentrálták.
LÉGY RÉSZESE TE IS A NAGY KALANDNAK!
Játssz velünk, és nyerj egy páros belépőt a Jurassic Park premier előtti 3D vetítésére! Érdekelnek a részletek?
KATTINTS IDE!