A GEDEON designerének ötletei G-Portálos felhasználók számára
Üdv mindenkinek, kezdő és haladó portáltulajnak!
Annyira elszaporodtak rendszerünkben a portálok, hogy újra meg újra elcsodálkozunk rajta. (Ezúton is köszi a bizalmat! :)) Naponta is nagyon sok különböző fejlettségű, különböző szintű portállal találkozom, színvonalasakkal és elrontottakkal egyaránt.
Úgy döntöttem végül, hogy nem sok kulisszatitkot árulok el azzal, ha egy pár alapvető irányvonalat megosztok Veletek, amivel eddigi munkám során találkoztam.
Hogy miért hallgassatok rám? Először is, nem muszáj rám hallgatni :) Másrészt viszont azért, mert cégünk elég régóta foglalkozik webfejlesztéssel ahhoz, hogy a megfelelő tapasztalattal rendelkezzen azirányba, hogy a megrendelőknek mi tetszik, és mi nem. De ez csak az egyik oldal. A másik az, hogy amióta az egyik szoba-méretű számítógép elküldte az első e-mailt a másik szoba-nagyságú számítógépnek, ott lógunk a neten felhasználóként, és tudjuk, mi az, ami használható, mi az, ami nem, mi az, ami vonzza a szemet és a látogatót, és mi az, ami taszítja.
Tartalom
Igaz, hogy nem ez látszik először, de azért ez egy portál legfontosabb része. Ezért fognak visszajárni a látogatók. A céges portálok tulajdonosai most lapozzanak, mert az ő dolguk annyira egyedi, hogy nem tudok róluk általánosságban szólni.
Ha viszont ez a te személyes portálod, legyen valóban személyes. Lehet, hogy sztárokról szól, lehet, hogy a kedvenc kutyádról, vagy kedvenc tevékenységedről. Legyél benne Te is valahol! Írd meg te a bevezető szöveget, a megjegyzéseket. Kommentáld a képeket, a legújabb eseményeket. Sőt, írj blogot. Van erre megfelelő modulunk, és az olvasók nagyon szeretik. Tegyél fel képet magadról. Lehetőleg olyat, amin fel vagy öltözve. :) Különben töröljük az oldalt. :)
A másik nagyon fontos pont a frissítésekben van. Ha a látogatók tudják, hogy sűrűn, és rendszeresen frissíted az oldalt, vissza fognak jönni a frissítésekért.
Ezért jó a blog, például. A kutyádról csinálj új fotókat, írj róla egy újabb sztorit. A kedvenc sztárodról meg figyeld a legújabb híreket, és legyél te a leggyorsabb, aki kirakja az oldalára. Az nagyon negatív, ha kiteszed az utolsó frissítés dátumát, és nem változtatod hónapokig. Ilyenkor nagyon gyakran azonnal be is zárom az oldalt, mert meg vagyok róla győződve, hogy el van felejtve.
Összhatás
Ha valaki kinyit egy weboldalt, az a legnagyobb valószínűséggel annak információtartalmáért teszi ezt. Nem szeretjük azt átélni, hogy beírjuk a címet, és ott kell malmozni egy csomót, míg letöltődik az a rengeteg kis izé, majd lelőni egy kupac felbukkanó ablakot, hogy hozzájuthassak a tulajdonképpeni weboldalhoz.
Alaptörvény a weboldalkészítésben, hogy az az ideális, ha tiszta, letisztult formát találok, semmi fölösleges csillogóvillogó, ugráló sallang nem jön szembe. Ezt a "törvényt" nagyon komolyan kell venni, ha egy megrendelőmnek céges oldalt készítek, aminek a legújabb divat szerintinek, modernnek, jól használhatónak kell lennie. Kevésbé kell komolyan venni, ha egy hetedikes testvérpár viccből portált csinál a haverokról. Döntsd el, mennyire akarsz jó benyomást kelteni a hozzáértőkben! Ha a weblapod célja a látogatók megszerzése és megtartása, egy pozitív benyomás keltése, azaz az átlagnál komolyabb terveid vannak vele, akkor azonnal irtsd ki róla az összes animált gifet, az összes felugró ablakot, az összes hulldogáló levelet. Mindet. Komolyan! Ezek nem SZÉPEK, hidd el. Ezek azok, amik a gyakorlott szemet messzire taszítják. Hidd el, hogy a komolyabb felhasználót annyira nem érdekli, hogy legközelebb a nevén szólítsd, mint a fehér egeredet az ívhegesztés.
Gyakran olvasok ilyet a Tőletek kapott levelekben, hogy "Mit tegyek még az oldalamra, hogy szebb legyen?" Gyakran azt válaszolom, hogy nehogy tegyél rá még valamit, inkább szedd le a felét! Ugyanis ha el akarok olvasni egy cikket, rettentően utálom, ha a hulló levelek éppen azt a szót takarják ki, ahol tartottam. Legszívesebben a nyakát tekergetném annak, aki először kitalálta ezt a JavaScriptet. :)
Trükkök
Háttérkép
A háttérkép ismétlődik, ezzel nem lehet mit tenni. A felhasználók monitorjai pedig nem egyforma nagyok. Azt számold bele, hogy nem csak nálad kell jól kinéznie, hanem a többieknél is, és lehet, hogy az illetőnek sokkal nagyobb a képernyője, és nála már a háttérképed többször is látszik, mondjuk úgy máfélszer, és Britneynek másodszor már csak a fele látszik. Ez szerintem elég viccesen hat.
A megoldás igen egyszerű, de radikális: Nem kell Britneyt odatenni.
Fogd meg inkább a nőt, kicsinyítsd le egy kicsit, tedd bele egy egyszerű modulba, és tedd ki valamelyik oldalra, modulháttér és modulkeret nélkül. Így nem őrülünk meg attól, hogy csak a derekát meg a cipőit látjuk, ,mert a többit kitakarják a modulok, de azt másfélszer. És egyébként zavaró is az ilyen erős, kontrasztos, hivalkodó háttérkép, mert elvonzza a tekintetet az aktuális olvasnivalóról.
Háttérbe inkább tegyünk egy olyan kis képet, ami jól néz ki, ha ismétlődik. Legyen három pici buborék, 60*60 pixelen, halványan. A portálnak már ez az egy momentum is egyediséget képes adni, ha jól van megcsinálva, és nem csak egy nagy kép van bevágva oda az aktuális sztárról.
Jól össze kell kombinálni az oldalhátteret, a logót és a fejléc hátterét. Nagyon sok lehetőség rejlik ezekben.
Oldalszélesség beállítása
Ez a dolog is sokat lendíthet az oldalon, ha okosan van megválasztva.
Két lehetőség közül választhatsz, vagy beállítod pontosan az értékét, vagy azt mondod, legyen automatikus. Utóbbi esetben az oldal mindig a böngésző szélességééig fog nyúlni. Akkor jó ez, ha a fejléc háttere úgy van tervezve, hogy jó, ha ismétlődik. (például egy szál rajzolt virág a háttérkép - ismétlődve megkapsz egy egész virágos rétet. :)) Ellenben, ha van egy, úgy 800-1000 vagy annál több pixel széles háttered, és egymagában értelmezhető, akkor állítsd be az oldalszélességet pont annyira, amilyen széles az a kép. Így elkerülhető, hogy a látogatód megzavarodjon, hogy miért van másfél kép a fejlécedben, mert neki nagyobbra nyílik a böngészője, mint neked! Ne felejtsük, most a FEJLÉC hátteréről van szó, nem az oldalháttérről.
A logó mérete
Annál taszítóbb kevés van, ha a logó helyére feltöltötök egy 1600*1200 pixeles, vagy hasonlóan drabális méretű képet. Ez egyrészről órákig töltődik, másrészt meg szegény kezdő user honnan tudja, hova lett a weboldal? Nem egyértelmű ám mindenkinek, hogy félórát kell scrollozni lefelé, míg valami értelmeset találunk, ráadásul ezt minden egyes kattintásnál... Javaslat: Vedd ki onnan. :) Tedd át máshová.
Képekről
A képek, azok nagyon jó dolgok. Főleg akkor, ha ráférnek a képernyőre, és tudom élvezni őket egészükben. Ez mostanában azt jelenti, hogy ne legyenek a képek szélesebbek úgy 800-1000 pixelnél. Sehol.
Ha pedig a két szélső oszlop valamelyikébe akarod tenni, ügyelj rá, hogy ne tolja szét az oszlopot. Ez alapértelmezettben azt jelenti, hogy ne legyen szélesebb 120 pixelnél.
Ha nem tudod, mik ezek a pixelek, és ezek a számok, amiről itt szaporítom a szót, javaslok egy kicsi és ingyenes programot letöltésre: www.irfanview.com oldalról, baloldali menüben a Download menüpontra kattintva, majd a legfelső linket választva.
Ez egy olyan egyszerű képszerkesztő program, amivel átméretezni nagyszerűen lehet a képeket. Erről részletesen majd egy másik cikkben.
A háttérzenéről
Jaj ne! - ez az általánosan elfogadott vélemény hozzáértő körökben. Hogy miért?
1. A zenei ízlés, az egy szubjektív dolog. Lehet, hogy ami neked zene, az nekem zaj.
2. Lehet, hogy éppen zenét hallgatok. Ilyenkor szépen beleüvölt a honlapra feltett zene abba, amit hallgatok. A kettő együtt tutira borzalmas.
3. Lehet, hogy egy netkávézóban ülök, egy nyilvános helyen, ahol hangszórói is vannak a gépnek. Mindenki azt a zenét fogja hallgatni, amit te odatettél az oldalra... ez meg elég ciki.
4. Lassítja az oldalletöltést.
Alapvetően taszító az, ha egy weboldal olyan dolgot csinál, amire a felhasználó nem számít. Ha olyan történik, amit én nem is akartam: felugrik egy ablak, elindul egy zene, elindul egy letöltés, satöbbi.
Ha tudtok érveket a háttérzene léte mellett, írjátok meg, szívesen beteszem a cikkbe, de én nem tudok ilyet felhozni.
|